wtorek, 28 września 2010

Wojciech Szymański „Ta świnia, Okoński"- Recenzja pracy dyplomowej PURYFIKACJA Mateusza Okońskiego



Praca Mateusza Okońskiego Puryfikacja to symboliczna drzazga wbita w nasze świńskie ciała. Bo Okoński – jak ja – jest świnią, bo Polakiem się urodził. Puryfikacja to akt ofiarny; ofiara złożona z trupa Wandy wrzuconego do Wisły w świńskim przebraniu, któremu ciężar gatunkowy (marmuru) nie pozwala w spokoju odpłynąć w kierunku Mogiły. Drzazga wbita w twoje świńskie ciało i świńskie ciało tego miasta; w jego podbrzusze, miejsce najczulsze.

Na lewo most, na prawo most, a dołem Wisła płynie. Wisła w miejscu, w którym spoczywa marmurowa Wanda Okońskiego, mija dwa miasta: Kazimierz i Podgórze. Najbliższym mostem w okolicy jest łączący dwa brzegi i miasta Most Krakusa, dzisiaj Powstańców Śląskich, którym w 1940 roku przeszła żydowska ludność Kazimierza do nowych mieszkań w Podgórzu. Na lewo getto, na prawo getto, a dołem Wanda płynie.

Wszystko płynie. Wiślana fala obmywająca marmurową świnię, niesie ze sobą odbicie Wawelu i Skałki, dwóch świńskich nekropoli, aby po kilkuset metrach zmieszać się ze świńską krwią wypływającą kanałem odpływowym z rzeźni miejskiej zamienionej w galerię handlową.

W Puryfikacji Okońskiego oczyszczenie odbywa się permanentnie dzięki nurtowi Wisły, a jednocześnie – i paradoksalnie – przez geografię miejsca, jego usytuowanie pomiędzy naznaczonymi brzegami i odcinkami rzeki, nigdy się nie odbywa i nigdy się nie odbędzie. W pracy tej powraca prastara legenda o córce Kraka i ciągle, na nowo się odbywa. Bo w miejscu, gdzie Skamander wiślaną falą połyska wciąż materializuje się Wanda, co nie chciała Żyda. Jest to praca, która w inteligentny i nienachalny, gorzko-ironiczny sposób mówi o sprawach ostatecznych. Ileż w tym site-specific finezji, której brak takim żałosnym próbom, jak przeniesienie Dotleniacza Joanny Rajkowskiej z Warszawy do Krakowa. My – świnie, wszystkie świnie, także tę ostatnio podłożoną świnię, spławimy z nurtem Skamandra do Warszawy.

Wojciech Szymański




Klub Fabryka, ul. Zabłocie 23, Kraków

piątek, 24 września 2010

365 DRZEW /// Finał Akcji Cecylii Malik



Zbiornik Kultury zaprasza na finał akcji 365 DRZEW- DĄB WOLNOŚCI

Artystki:
Cecylia Malik, Monika Drożyńska i Justyna Koeke.

Dąb Wolności rośnie na Plantach przed Collegium Novum UJ
25.09.2010, sobota, godz. 19:00 (nawet jak będzie padało)
W ramach akcji odbędą się:
Performens, projekcja i piknik pod Dębem Wolności

25. Września Cecylia Malik wejdzie na swoje 365 Drzewo... Z tej okazji Dąb Wolności zaprasza wszystkich na piknik.

Siedząc pod drzewem albo na drzewie będziemy oglądać projekcje przedstawiającą 365 drzew zdobytych przez artystkę przez ostatnie 365 dni.

Będzie to zakończenie rocznego projektu. Cecylia przez rok codziennie wchodziła na inne drzewo, performens był dokumentowany fotograficznie. Akcje można było śledzić na Facebooku.

Monika Drożyńska zaprojektowała i wyhaftowała specjalnie dla Cecylii Niezbędnik, czyli ochraniacze do wspinania się po drzewach – będzie je można przymierzyć.



Klub Fabryka, ul. Zabłocie 23, Kraków

czwartek, 16 września 2010

KINO ZAANGAŻOWANE /// projekt Krytyki Politycznej

Zapraszamy do Zbiornika Kultury na „Kino zaangażowane" Krytyki Politycznej.

Informacje na temat pokazów:

Środa 15 września, godz. 19.00
Pokaz filmu „Czerwone brygady"
reżyseria: Gianfranco Pannone
rok: 2008, 78 min.

To film, którego nienawidzi Silvio Berlusconi. Opowieść o początkach Czerwonych Brygad, opowiedziana przez założycieli przy stole pełnym smakowitych kiełbas, serów i domowych win. Wielopokoleniowa historia włoskiej polityki.



///

Czwartek 16 września, godz. 19.00
Pokaz filmu „Bilal"
reżyseria: Sourav Sarangi
rok: 2008, 88 min.

Uboga dzielnica Kalkuty: dwaj chłopcy wychowywani przez niewidomych rodziców.
Kamera wnikliwie podgląda życie tej niezwykłej hinduskiej rodziny. Film nie jest błyszczącą i roztańczoną rzeczywistością z bollywoodzkich produkcji. To prawdziwy obraz Indii, w przeciwieństwie do fabuły Slumdog – milioner z ulicy.



///

Sobota 18 września, godz. 19.00
Pokaz filmu „Deszcz słodyczy"
reżyseria: Hung-i Chen
rok: 2008, 105 min.

„Deszcz słodyczy" to oparte na faktach cztery liryczne opowieści, opowiadające o życiu lesbijek we współczesnym Tajpej. Pierwsza opowieść dotyczy kobiety rezygnującej z miłości na rzecz niepewnej przyjaźni. Druga bohaterka, poszukując swojego ideału, wikła się w romans ze starszą, bogatą kobietą. Kolejna - waha się między małżeństwem a rozstaniem ze swoją prawdziwą miłością. Ostatnia historia opowiada o skomplikowanej sytuacji uczuciowej aktorki i piosenkarki Kareny Lam.



///

Projekt „Kino zaangażowane" realizowany jest przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Klub Fabryka, ul. Zabłocie 23, Kraków

czwartek, 9 września 2010

Wernisaż wystawy ANIMALIA /// Kalicka / Lewandowska / Sala / Wojciechowska


Wernisaż wystawy prac Ireny Kalickiej, Aleksandry Lewandowskiej, Marty Sali oraz Oli Wojciechowskiej.

ANIMALIA /// 10.09 - 16.09.2010 r

Kurator: Wojciech Szymański

Wystawa Animalia to prezentacja prac czterech artystek: fotografii autorstwa Ireny Kalickiej, rysunków Aleksandry Lewandowskiej oraz malarstwa Marty Sali i Oli Wojciechowskiej. Wszystkie prace, chociaż wykonane w innym medium, poruszają problem specyficznej zależności pomiędzy zwierzętami a ludźmi oraz odwołują się do tytułowych Animaliów, jako pojęcia przywodzącego na myśl z jednej strony zwierzęcość i naturalny popęd, dzikość zawierającą się w słowie animal, z drugiej zaś racjonalny i kulturotwórczy pierwiastek słowa anima.

Ów ambiwalentny ładunek wykorzystuje Aleksandra Lewandowska, która za pomocą swojego rysunku ukazuje zależność pomiędzy kulturą a naturą, kreśląc sylwetkę ni to człowieka ni konia. Nie jest to jednak konwencjonalny Centaur, półczłowiek i półkoń, obdarzony witalnością i seksem (płcią) zwierzęcia, głową natomiast, która jest siedliskiem rozumu, człowieka. W przypadku rysunku Nartura & Kultura cielesna, a co za tym idzie także duchowa granica pomiędzy zwierzęciem a człowiekiem nie jest doprecyzowana, a znane z mitologii bestialskie, ale zracjonalizowane stworzenia, nabierają nowego, nieoswojonego jeszcze kształtu.

Rys bestialstwa charakterystyczny jest także dla malarstwa Marty Sali. Tak jednak jak w przypadku rysunku Lewandowskiej, nie chodzi tutaj o bestialstwo jako znęcanie się nad zwierzętami, o co można byłoby posądzić artystkę oglądając jej obraz, na którym zwalista, zdekapitowana dziewczyna poddusza kota. Bestialstwo prezentowanych na wystawie prac ujawnia się w czymś zgoła odmiennym. Bestialstwo oznacza tutaj – jak opisywał je Andrzej Banach – „praktykę egzotyzmu przesuniętą do ostatnich granic”; jest „bestialstwem próbującym ekstazy ze stworzeniem, z którym porozumienie jest niemożliwe”. To nie męka kota zatem, lecz sama postać owej „Giocondy w majtkach na stole” jest tutaj bestialska. To syrena, której ciało do połowy jest czarne, po części zaś różowe i cieliste. I jak syrenka z baśni Andersena, która nie miała głosu, syrena z obrazu została pozbawiona swojej ludzkiej podmiotowości przez pozbawienie jej głowy, która ucieka za ramę obrazu. Głów nie mają także bohaterki obrazu Oli Wojciechowskiej i wielu bohaterów i nienormatywnych uczestników i uczestniczek fotograficznej orgii Ireny Kalickiej.

Symboliczny akt dekapitacji jest tutaj analogiczny do aktu założenia zwierzęcej maski. Bestialstwo bowiem, jako dotknięcie ostatniej granicy i niemożliwość jest przestrzenią tabuizowaną, wymaga jej. Tylko dzięki masce – dosłownej, zdartej baranowi lub symbolicznej, jak należy odczytywać ciągłe gry z tradycją obrazową kultury europejskiej, w których bohaterki fotograficznej narracji Kalickiej przybierają pozy trzech Gracji i odtwarzają w prywatnych wnętrzach sceny z pompejańskiej Willi Misteriów – ta niemożliwość zostaje przybliżona. Przybliżona, lecz zawsze nieprzekroczona. Ekstaza, wyjście z siebie pozostaje marzeniem, które przez wynaturzenie, próbuje się prze-człowieczyć.

Wojciech Szymański

Otwarcie wystawy: 10.09.2010 (piątek) , godz. 21.00.


Klub Fabryka, ul. Zabłocie 23, Kraków

środa, 8 września 2010

Palestyna ABC /// Dzień siódmy

ZAKOŃCZENIE FESTIWALU



Projekcja filmu „Jerusalem: The East Side Story” (57’)*

* film w angielskiej wersji językowej



Co tydzień w piątek nowa wystawa
Klub Fabryka, ul. Zabłocie 23, Kraków

wtorek, 7 września 2010

Palestyna ABC /// Dzień szósty

AKTYWISTKI W PALESTYNIE



Wprowadzenie + dyskusja /// Polskie działaczki solidarnościowe w Palestynie

Projekcja filmu „Visit Palestine” (78’)

Spotkanie poprowadzą:

Małgorzata Juszczak
działaczka Kampanii Solidarności z Palestyną, aktywistka i była obserwatorka w Hebronie na okupowanym Zachodnim Brzegu Jordanu w ramach programu EAPPI (Ecumenical Accompaniment Programme in Palestine and Israel)
+
Marcelina Obrzydowska
badaczka palestyńskiej kultury hiphopowej w Katedrze Bliskiego i Dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego, była obserwatorka w Betlejem oraz wolontariuszka w Jerozolimie Wschodniej w ramach programu EAPPI

Gościem specjalnym dzisiejszego spotkania będzie Wissam Saliby, aktywista libański działajacy w ramach globalnej Kampanii BDS (Boycott, Divestment, Sanctions - www.bdsmovement.net)



Co tydzień w piątek nowa wystawa
Klub Fabryka, ul. Zabłocie 23, Kraków

Meble Macieja Jurkowskiego




W tym tygodniu w charakterze mebli przy których spotykają się goście Zbiornika stół i krzesła Macieja Jurkowskiego. Komplet powstał na zamówienie studia Prodesigne.

Palestyna ABC /// Dzień piąty

IZRAELCZYCY PRZECIWKO OKUPACJI



Wprowadzenie + dyskusja /// Tamir Halperin
Krótkie filmy o organizacjach izraelskich refuseników*
Pokaz filmów Artura Żmijewskiego (30’)



Tamir Halperin - były żołnierz izraelski, który odmówił kontynuowania służby wojskowej ze względów moralnych, jest gościem spotkania.






zdjęcia: KB

Co tydzień w piątek nowa wystawa
Klub Fabryka, ul. Zabłocie 23, Kraków

Palestyna ABC /// Dzień czwarty

REFUGEES FOREVER? UCHODŹCY PALESTYŃSCY



Wprowadzenie + dyskusja /// Magda Qandil
Projekcja filmu „Last Days of Tanf” (30’)
Krótkie filmy eksperymentalne Studio Camps (12’)

Magda Qandil, współpracowniczka organizacji rozwojowych w obozach dla uchodźców palestyńskich na Bliskim Wschodzie, redaktorka polskiej edycji „Le Monde Diplomatique”, jest gościem spotkania.

Co tydzień w piątek nowa wystawa
Klub Fabryka, ul. Zabłocie 23, Kraków

niedziela, 5 września 2010

Palestyna ABC /// Dzień trzeci

NA ZACHODNIM BRZEGU I W GAZIE BEZ ZMIAN



Wprowadzenie + dyskusja /// Konrad Pędziwiatr
Projekcja filmów:
„Skradzione Dzieciństwo” (26’)
„Pokłosie wojny: Gaza rok później” (10’)
„Życie albo śmierć: Skierowania lekarskie z Gazy” (10’)

Konrad Pędziwiatr- Doktor nauk społecznych na Katholieke Universiteit Leuven w Belgii. Socjolog, europeista i antropolog. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, University of Exeter i University of Oxford. Marie Curie Research Fellow na uniwersytecie w Bradford. Członek American Sociological Association i International Society for the Sociology of Religion. Redaktor portalu Arabia.pl oraz portalu Euro islam.info. Krajowy koordynator programu EAPPI Światowej Rady Kościołów. Koordynator projektu Peace and Development Studies w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera, jest gościem spotkania.



Co tydzień w piątek nowa wystawa
Klub Fabryka, ul. Zabłocie 23, Kraków

sobota, 4 września 2010

Palestyna ABC /// Dzień drugi

SZTUKA PRZECIWKO OKUPACJI



„Hole in the Wall” /// Video performance
Wprowadzenie /// Marcelina Obrzydowska + Mateusz Okoński
Pokaz filmów zrealizowanych przez młodzież polsko-palestyńską

Co tydzień w piątek nowa wystawa
Klub Fabryka, ul. Zabłocie 23, Kraków

piątek, 3 września 2010

Program festiwalu Palestyna ABC



///

03.09 Dzień pierwszy (piątek)
21:00 OTWARCIE FESTIWALU
Wernisaż wystawy „Palestyna” /// Joanna Rajkowska
Pokaz filmów „Camping Jenin” (35’) + „Wyburzenie” (8’)

04.09 Dzień drugi (sobota)
18:00 SZTUKA PRZECIWKO OKUPACJI
„Hole in the Wall” /// Video performance
Wprowadzenie /// Marcelina Obrzydowska + Mateusz Okoński
Pokaz filmów zrealizowanych przez młodzież polsko-palestyńską*

05.09 Dzień trzeci (niedziela)
18:00 NA ZACHODNIM BRZEGU I W GAZIE BEZ ZMIAN
Wprowadzenie + dyskusja /// Konrad Pędziwiatr
Projekcja filmów: „Skradzione Dzieciństwo” (26’)
„Pokłosie wojny: Gaza rok później” (10’)
„Życie albo śmierć: Skierowania lekarskie z Gazy” (10’)

06.09 Dzień czwarty (poniedziałek)
18:00 REFUGEES FOREVER? UCHODŹCY PALESTYŃSCY
Wprowadzenie + dyskusja /// Magda Qandil
Projekcja filmu „Last Days of Tanf” (30’)
Krótkie filmy eksperymentalne Studio Camps (12’)

07.09 Dzień piąty (wtorek)
18:00 IZRAELCZYCY PRZECIWKO OKUPACJI
Wprowadzenie + dyskusja /// Tamir Halperin
Krótkie filmy o organizacjach izraelskich refuseników*
Pokaz filmów Artura Żmijewskiego (30’)

08.09 Dzień szósty (środa)
18:00 AKTYWISTKI W PALESTYNIE
Wprowadzenie + dyskusja /// Polskie działaczki solidarnościowe w Palestynie
Projekcja filmu „Visit Palestine” (78’)

09.09 Dzień siódmy (czwartek)
18:00 ZAKOŃCZENIE FESTIWALU
Projekcja filmu „Jerusalem: The East Side Story” (57’)*

* film w angielskiej wersji językowej

///



Co tydzień w piątek nowa wystawa
Klub Fabryka, ul. Zabłocie 23, Kraków

czwartek, 2 września 2010

Otwarcie Festiwalu PALESTYNA ABC

Otwarcie Festiwalu PALESTYNA ABC /// 03–09.09.2010

Wernisaż wystawy Joanny Rajkowskiej PALESTYNA ///
ekspozycja fotografii "Pocztówki ze Szwajcarii" i pokaz filmów „Camping Jenin” + „Wyburzenie”

Ponad to, w ramach festiwalu odbędą się pokazy filmowe KINO PALESTYNA, panele dyskusyjne oraz spotkania z gośćmi.



Co tydzień w piątek nowa wystawa
Klub Fabryka, ul. Zabłocie 23, Kraków

Siodełko





Przez ostatni tydzień w charakterze siedziska w Zbirniku pojawiło się Siodełko.
Jak zauważa autorka, Dorota Hadrian, Siodełko to obiekt-siedzisko, nawiązujący do formy fallicznej, aczkolwiek ustawionej horyzontalnie. Jest to praca kobiety o mężczyźnie. Upupienie penisa to intencja jaka mi przyświecała przy tworzeniu, projektowaniu siedziska. Powszechnie znane są konwenanse społeczne i męska dominacja we wszystkich płaszczyznach życia, tą formą daję możliwość odwrócenia roli - dominację można ujarzmić, dosiąść, ujeździć fallusa. Siodełko jest z założenia przedmiotem z pogranicza sztuki i dizajnu, lecz w tym przypadku dizajn jest narzędziem lub sposobem do refleksji bądź czystej zabawy. Sama nazwa przewrotnie odsyła odbiorcę do skojarzenia z siedziskiem rowerowym po to, aby uchronić obiekt przed banalnością i oczywistością.